از آنجائیکه قرآن کریم وحی نازل از جانب حضرت حق و انسان کامل مدون است و برنامه انسانسازی میباشد، راه ارتباط و استفاده از آن منحصر در تلاوت و سپس فهم ترجمه، مفاهیم، تفسیر و … قرآن میباشد.
از مهمترین خدمات در راستای تحقق جامعه قرآنی، آموزش موضوعات مختلف پیرامون قرآن کریم میباشد. اهمیت آموزش در مورد قرآن کریم از چنان جایگاهی برخوردار است که پیامبر اسلام (۹) فرمود:
اَلا مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وَعَلَّمَهُ وَعَمِلَ بما فیهِ فَأنَا لَهُ سائِقٌ اِلَى الجَنَّهِ وَدَلیلٌ اِلَى الجَنَّهِ
(کنزالعمال، ج۱، ص۵۳۱، ح۲۳۷۵)
(بدانید هر کس قرآن را بیاموزد و به دیگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل کند،
من جلودار و راهنماى او به سوى بهشت هستم.)
در راستای محقق شدن اهداف مؤسسه پیرامون قرآنی نمودن مردم، خانوادهها و جامعه برنامههای متعددی را با موضوعات مختلف سالهاست که برگزار مینماییم:
قرائت قرآن کریم پل موفقیت برای انس و عمل به قرآن میباشد. تأکیدات بسیاری در قرآن و روایات بر قرائت و تلاوت قرآن شده است و تربیت فرزندان را بر مبنای قرآن و در ابتدا قرائت آن بیان نمودهاند. امام صادق (۷) میفرماید:
مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه عَزَّوَجَلَّ مَعَ السَّفَرَهِ الکِرامِ البَرَرَهِ ، وَ کانَ القُرآنُ حَجیزا عَنهُ یَومَ القیامَهِ
(کافى/ج ۲/ص ۶۰۳/ح ۴)
(هر جوان مؤمنى که در جوانى قرآن تلاوت کند، قرآن با گوشت و خونش مى آمیزد و خداوند عزّوجلّ او را
با فرشتگان بزرگوار و نیک قرار مى دهد و قرآن نگهبان او در روز قیامت خواهد بود.)
همچنین پیامبر اسلام (۹) فرمود:
أَدِّبوا أولادَکُم عَلى ثَلاثِ خِصالٍ: حُبِّ نَبیِّکُم وَحُبِّ أَهلِ بَیتِهِ وَقِراءَهِ القُرآنِ
(کنزالعمال/ج۱۶/ص۴۵۶/ح۴۵۴۰۹)
(فرزندان خود را به کسب سه خصلت تربیت کنید: دوستى پیامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت قرآن.)
-
-
-
- عمومی
-
-
آموزش صحیح آموزشی است که مبتنی بر برنامهریزی و مراحل دقیق میباشد. جهت ارتقای سطح آموزش قرائت قرآن کریم مراحل مختلفی را بر اساس تحقیق و تجربه تدوین و سالهاست که قرآن آموزان زیادی را تحت آموزش بر این مبنا قرار دادهایم.
قرآن آموزان برای شرکت در دورههای عمومی بهصورت آزاد و با ارزیابی و مشاوره قبلی تعیین سطح شده و در کلاسها حضور پیدا میکنند.
ردیف | عنوان | تعداد دوره | تعداد مخاطبین | زمان هر دوره (ساعت) | نفر ساعت | |
۱ | روخوانی سطح ۱ | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۲ | فصیح خوانی سطح ۱ | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۳ | روخوانی سطح ۲ | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۴ | فصیح خوانی سطح ۲ | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۵ | ترتیل یا تدویر خوانی | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۶ | تجوید ۱ (تئوری) | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۷ | تجوید ۱ (عملی) | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۸ | تجوید ۲ (تئوری) | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۹ | تجوید ۲ (عملی) | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۱۰ | تجوید الصلاه | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۱۱ | آموزش قرآن در خانهها | ۲۰ | ۴۰۰ | ۳۴ | ۱۳,۶۰۰ |
ردیف | عنوان | تعداد دوره | تعداد مخاطبین | زمان هر دوره (ساعت) | نفر ساعت | |
۱ | روخوانی سطح ۱ | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۲ | فصیح خوانی سطح ۱ | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۳ | روخوانی سطح ۲ | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۴ | فصیح خوانی سطح ۲ | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۵ | ترتیل یا تدویر خوانی | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۶ | تجوید ۱ (تئوری) | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۷ | تجوید ۱ (عملی) | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۸ | تجوید ۲ (تئوری) | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۹ | تجوید ۲ (عملی) | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۱۰ | تجوید الصلاه | ۶۰ | ۱,۲۰۰ | ۳۴ | ۴۰,۸۰۰ | |
۱۱ | آموزش قرآن در خانهها | ۲۰ | ۴۰۰ | ۳۴ | ۱۳,۶۰۰ |
سفارش شارع مقدس و اولیای دین (:) بر فراگیری درست و زیبا تلاوت کردن قرآن، نیاز به فراگیری تخصصی قرائت قرآن را آشکار مینماید. این امر هم موجب جذب بهتر دیگران به قرآن کریم و بهره بردن از لذت روحانی اصوات و کلمات زیبا و دلنشین میشود. قرآن آموزان پس از گذراندن دوره عمومی، جهت آماده شدن افراد مستعد جهت تدریس وارد این دوره میشوند.
ردیف | عنوان | تعداد دوره | تعداد مخاطبین | زمان هر دوره (ساعت) | نفر ساعت |
۱ | تحقیق ابتدایی | ۴۰ | ۶۰۰ | ۳۴ | ۲۰,۴۰۰ |
۲ | تحقیق متوسط | ۳۵ | ۵۲۵ | ۳۴ | ۱۷,۸۵۰ |
۳ | تحقیق پیشرفته | ۱۸ | ۲۸۵ | ۳۴ | ۹,۶۹۰ |
۴ | تجوید پیشرفته | ۱۶ | ۲۳۴ | ۳۴ | ۷,۹۵۶ |
۵ | صوت و لحن | ۱۸ | ۲۲۰ | ۳۴ | ۷,۴۸۰ |
۶ | مقامات | ۱۵ | ۳۰۰ | ۳۴ | ۱۰,۲۰۰ |
مجموع | ۱۴۲ | ۲,۱۶۴ | ۲۰۴ | ۷۳,۵۷۶ |
طنین و اصوات زیبای قرآن اگر بر بستر موسیقی و نوای زیبا بنشیند، بخشی از اعجاز قرآن کریم را میتواند به نمایش گذارد. تلاوتهای زیبای پیامبر اسلام (۹) موجب جذب بسیاری از مشرکین و تشویق بیشتر مسلمین میشد و سفارش ایشان به اصحابشان مبنی بر زیبا تلاوت کردن نیازمندی به آموزش پیشرفته قرائت قرآن را پر واضح مینماید. پس از آشنایی با تجوید پیشرفته و مقامات قرآنی و … قرآن آموزان جهت تقویت صدا و شناخت بیشتر علم قرائت و داوری در مدارس و مراکز مختلف، وارد این دوره میشوند.
ردیف | عنوان | تعداد دوره | تعداد مخاطبین | زمان هر دوره (ساعت) | نفر ساعت |
۱ | آوا شناسی | ۱۳ | ۱۹۵ | ۲۰۸ | ۴۰,۵۶۰ |
۲ | تقویت طنین و شفیق صدا | ۱۰ | ۱۲۰ | ۱۶۰ | ۱۹,۲۰۰ |
۳ | سولفژ | ۴ | ۲۸ | ۶۴ | ۱,۷۹۲ |
۴ | تمرین داوری | ۲ | ۴۰ | ۷۰ | ۲,۸۰۰ |
مجموع | ۲۹ | ۳۸۳ | ۵۰۲ | ۶۴,۳۵۲ |
با توجه به وجود جانهای تشنه فراگیری قرآن و کمبود معلمان و مربیان تخصصی قرآن، تربیت معلمان قرآن در موضوعات مختلف و اعزام ایشان به مؤسسات، مساجد، مدارس و … سالهاست که در دستور کار مؤسسه قرار دارد و از این راه معلمان قرآن بسیاری تربیت و در اختیار جامعه قرآنی قرار گرفته است. قرآن پژوهان پس از طی دوره پیشرفته آموزش قرآن و کسب نمره قبولی و توانمندی برای تدریس در این دوره، با آزمون ورودی شفاهی و کتبی وارد این دوره میشوند. محتوای این دوره شامل: روش تدریس، ادبیات عربی، ترجمه، قرائت و تجوید قرآن، روش کلاسداری، اخلاق، روانشناسی، کارورزی و … میباشد.
ردیف | عنوان | تعداد دوره | تعداد مخاطبین | زمان هر دوره (ساعت) | نفر ساعت |
۱ | حفظ | ۳ | ۶۰ | ۳۲۰ | ۱۹,۲۰۰ |
۲ | کودکان | ۳ | ۱۸۰ | ۳۲۰ | ۵۷,۶۰۰ |
۳ | روخوانی و روانخوانی | ۵ | ۱۲۰ | ۲۱۰ | ۲۵,۲۰۰ |
۴ | تجوید | ۴ | ۸۰ | ۲۲۰ | ۱۷,۶۰۰ |
۵ | مفاهیم | ۳ | ۶۰ | ۳۱۵ | ۱۸,۹۰۰ |
مجموع | ۱۸ | ۵۰۰ | ۱,۳۸۵ | ۱۳۸,۵۰۰ |